„Dovolte mi, abych nyní pozval paní dirigentku a 19. ročník úžasného festivalu zahájil.“ Kouzelná věta z úst Pavla Šporcla, mnohými tolik očekávaná!
Jen několik hodin poté, co skončil 29. ročník Heranovy violoncellové soutěže, na ni plynule navázal zahajovací koncert v pořadí již 19. ročníku Kocianova Ústí. A stylově se potkaly housle právě s violoncellem, a to v osobě špičkového domácího interpreta Jiřího Bárty. Ústecké publikum jej přitom již dobře zná, v Roškotově divadle se v rámci festivalu představil již před sedmi lety. Nyní jej v Haydnově Koncertu C dur pro violoncello a smyčce doprovodil orchestr Sudetské filharmonie z polského Valbřichu. Vybraný nikoliv náhodou. „Byl bych rád, aby zahajovací koncert zažehl určitou tradici, a sice spolupráci mezi Čechy a polskými umělci. Proto jsem na zahajovací koncert pozval právě Sudetskou filharmonii,“ uvedl na úvod umělecký ředitel festivalu, který návštěvníky sobotního koncertu v divadle přivítal.
Zároveň ještě pozval přítomné na letošní v pořadí již 66. ročník mezinárodní soutěže pro mladé houslisty, jíž hostí koncertní sál zdejší ZUŠ od středy do pátku. Laureát Kocianky z roku 1986 by se potkával s Oušťáky rád nejen v čase koncertů. „Vřele vás zvu, abyste si přišli poslechnout některé ze soutěžních výkonů. Předpokládám, že stejně jako v minulých letech, budou zkrátka na světové úrovni,“ nepochybuje o kvalitě mezinárodně uznávané akce předseda její odborné poroty.
Tento týden bude opravdu nabitý. Ve čtyřech kategoriích do 10, 12, 14 a 16 let se představí šedesátka houslistů, prvotřídní je také program festivalu. „Slavíme dvousté výročí Bedřicha Smetany, přijede pardubická filharmonie s loňským laureátem Milanem Kostelencem a na pátečním koncertě se v tomto divadle rozezní opravdový rock,“ připomněl žánrovou rozmanitost programu jeho dramaturg.
Zahajovací koncert náročné ústecké publikum umělo náležitě ocenit. Polský orchestr, který vedla jeho generální ředitelka, charizmatická dirigentka Agnieszka Franków-Żelazny, zaujal už úvodní skladbou Orawa soudobého polského skladatele Wojciecha Kilara. Precizní Bártovo provedení Haydnova koncertu odměnili posluchači bouřlivým potleskem, po kterém se sólista revanšoval přídavkem – Bachovým preludiem. Stylovou tečkou, která připomněla letošní oslav Roku české hudby, pak byla oblíbená Dvořákova Serenáda E dur pro smyčcové nástroje. Sympatický polský orchestr a jeho dirigentka zanechaly v Ústí nad Orlicí velmi dobrý dojem.