Menu

Mirek Němec: Jak to slyším já (3. kategorie)

04. 05. 2024


Calliope Smith: Od prvních vteřin se tóny hrnou o překot. Na úvod prskavka! Ale pozor! Nechval rána před večerem. Z minulých ročníků víme, že se mohou objevit různá překvapení a výraznější osobnosti. K výkonu: Na kvalitě tónů v pomalých částech je možné zapracovat! Ovšem o dobré připravenosti Calliope nepochybuji. Ale těšme se na další soutěžící! 

 

Nina Rakočević: Nina od prvních tónů nenechává nikoho na pochybách o tom, že patří mezi favority soutěže. Důmyslná stavba skladby spojená s virtuozitou. Vynikající hudební projev bez jakýchkoliv zjevných nedostatků. A u klavíru výtečná Martina Hájková. Posluchač může přestat hodnotit a může si jen užívat velký hudební zážitek, Soutěžní výstup, který by mohl zaznít v kterémkoliv renomovaném hudebním sále po celém světě. A to je KHS, kterou známe a kterou milujeme! Bravo Nina!

 

Nihat Mert Samanlioglu: Johann Sebastin Bach působí jako vkusné entreé s uklidňujícími účinky, přináší do koncertního sálu úplně jinou náladu. Přemýšlení, meditace… Další skladba Perpetuum mobile je výtečné zvukové osvěžení dopoledne. Tzv. moderna – radost slyšet. K ocenění je i výkon klavíristky Silvie Ježkové, zejména v jejím podání v kontrastu s nebesky klidným Bachem. Vynikající soutěžní kus! Závěrečná třetí skladba sólo housle ukazuje to nejlepší z mladého tureckého houslisty. 

 

Nina Šulja: Vášeň skladby hýbe vzduchem (Saint Saens Koncert č. 3). Nástup vibruje emocemi a obě účinkující odkrývají zvukové možnosti sálu. Sytý zvuk klavíru v hlubokých tónech a barvách v kombinaci s éterickými houslemi! Srbové se letos na KHS vyznamenávají! Další skladba Tanec skřítků – pokud tu nějací někde jsou, rozhodně se dali do radostného křepčení! To se nedá vydržet, všechny žilky v těle se daly do pohybu. Báječná technická vybavenost houslistky a skvělá klavíristka Nataša Šarčević! Bravo!

 

Matilda Olivia Schulz: Klidné tóny na úvod soutěžního výkonu vracejí diváky po přestávce „do obrazu“ (Nocturno). Pokračuje Mendelssohn. Představuje dobrý standart. Ovšem po již proběhlých vystoupeních patrně ani jistá kvalita nemůže ohrozit dominanci výjimečných srbských děvčat, zejména Niny. Matilda se skvěle postupně rozehrála! Vše čisté, kvalitní, výborně zvládnuté.

 

Khulan Zorig: Mozart D dur působí jako čistá studánka nebo výlet do jarního kvetoucího sadu. Kreisler Preludium a Allegro představuje typický výstup na KHS, periodicky se často opakující na pódiu soutěže. Standardní, nic vybočujícího. Ovšem pozor! Khulan ukazuje jako maják směr dalším mongolským soutěžícím. A ukazuje dobře!

 

Kanon Shigematsu: Poslední soutěžící potvrzuje fakt, že se tu po mnoha letech, kdoví jestli ne poprvé, objevila kategorie úplně bez českých soutěžících. Nevídáno! Kanon předvádí výkon, jehož jemné nuance musí zvážit a zařadit porota. Z laického pohledu se báječně poslouchá a každým hudebním tématem získává na jistotě. Do celkového pořadí patrně výrazně nezasáhne. Ovšem pozor! Již samotné druhé kolo třetí kategorie je úžasná meta!